• cs
  • en
0
  • cs
  • en

Víme jak naučit tvoje Subaru brzdit a zatáčet díky DCCD!

Co to je DCCD a jak vůbec funguje?

DCCD neboli Driver Controlled Center Differential je elektronicky řízený mezinápravový diferenciál, který má za úkol rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravou. Toť poučka pro odborníky.
V jednoduchosti je krása a tak se dá říct, že je to lamelový diferenciál ovládaný elektromagnetem. Pořád to zní složitě? Tak zkusíme úplně jednoduše...

DCCD diferenciál rozděluje kroutící moment mezi přední a zadní nápravu. Pro představu se díky DCCD můžou přední kola otáčet jiným kroutícím momentem/jinou rychlostí než kola zadní.

V sériovém stavu máme možnost volby manuálního nebo automatického režimu. V manuálním režimu si posunujeme kroutící moment / poměr od zadních kol k předním kolům. Když je dif tzv. otevřený chová se auto více jako zadokolka, ptž na zadní kola je přenášeno 61% kroutícího momentu a zbylých 39% jde na předek. Díky manuálnímu režimu můžeme postupně diferenciál zamykat až do konečné polohy 50:50. Nezapomeň, že Subaru je jediná stála čtyřkolka na trhu. V automatickém režimu se snaží auto řidiči pomáhat. Čím jsou STIčka mladší, tím je systém inteligentnější. V zasádě je však pořád docela hloupý, jelikož stále využívá pouze informace o uzamčení DCCD.

K tomu, aby se auto stalo hravější, zábavnější, přetáčivější a hlavně bezpečnější, je potřeba systém DCCD dovybavit řídící jednotkou Ing. Pavla Skácela DCU. Tato jednotka v reálném čase vyhodnocuje

Proč bych si měl koupit tuto inteligentní jednotku DCCD?

- po instalaci jednotky se auto stává mnohem hravější, rozuměj přetáčivější, vymizí „hrnoucí“ se efekt v zatáčkách
- zlepšení čitelnosti vozidla
- zlepšení jízdních vlastností vozidla
- zlepšení ovladatelnosti vozidla
- výrazné zlepšení brzdění vozidla, především na nezpevněném povrchu a sněhu
- možnost využití vozidla blíž hraně fyzikálních zákonů
- snížení opotřebení pneumatik, při zachování původního jízdního stylu

Ztratím tovární záruku na auto při instalaci DCCD jednotky?

Často se nás subaráci ptají, jestli ztratí při instalaci DCCD jednotky Ing. Pavla Skácela záruku. Ne, záruku opravdu neztratíš. Jednotka neovlivňuje chování motoru (tlak turba, předstihy atp...) ani nikterak nezapisuje hodnoty do hlavní řídící jednotky motoru, pouze čte hodnoty čidel, jako je např. otevření škrtící klapky. V případě, že musíš na garanční servis a máš stále strach, že by jednotku někdo objevil a dělal „vlny“, můžeš jednotku kdykoli odpojit a jednoduchým přecvaknutím konektoru zapojit sériovou jednotku DCCD.

Jaké čidla a hodnoty čte/využívá tvůj model N14 2008 – 2014?

U modelu N14, tzn. Subaru Impreza WRX STI ať už verze hatchback nebo sedan vyrobených v letech 2008-2014 je řídící jednotka centrálního diferenciálu totožná. Je tedy jedno jestli ji zapojíš do hatche nebo sedanu.

Modely STI N14 jsou již od základu vybaveny všemi potřebnými čidly:

1. čidlo natočení úhlu volantu, tzv. Podvolantový kroužek
2. čidlo bočního přetížení / příčného zrychlení
3. čidlo tlaku brzdového pedálu
4. snímače ABS pro čtení rychlostí jednotlivých kol
5. čidlo ruční brzdy pro odpojení zadní nápravy
6. čidlo škrtící klapky
7. informace o tlaku v sacím potrubí
8. čidlo zpátečky
9. čidlo brzdových světel

Díky tomu, že v Subaru někdo při vývoji auta přemýšlel a všechny čidla do auta namontoval již z výroby, stačí do auta zapojit pouze Skácelovu řídící jednotka DCCD a nakonfigurovat.
Je potřeba si uvědomit, že modely Impreza STI po roce 2008 již komunikují po CANovské datové sběrnici, proto přenosy veškerých informací probíhají velice rychle a díky digitálnímu přenosu je zamykání diferáku (ano stále mluvím o DCCD) při brždění plynulejší „jemnější/šetrnější“ než u starších modelových ročníků STI.

Jaké v autě dostanu přednastavené mapy a jak je budu přepínat?

Chování subiny v automatickém režimu si můžeš přizpůsobit pomocí přednastavených map. Těch budeš od nás mít 6 a věříme, že ti budou stačit. Konkrétně jde tedy o tyto mapy

1. suchý asfalt rychlý
2. suchý asfalt technický
3. mokry asfalt
4. šotolina rychlá, nebo voda na silnici
5. šotolina technická, nebo hodně vody, posypu, bláta na silnici, sníh
6. sníh, pneu s hřebíky, v sériovém voze mapa pro driftování

Jednotlivé mapy si můžeš sám upravovat, jelikož od nás dostaneš ladičský kabel (to zní vznešeně) a potřebný software. Kdybys mapy rozhasil, vždy můžeš nahrát nazpět defaultní a i kdyby sis je přepsal, jsou zde níže dostupné ke stažení.

Přepínání map v automatickém režimu probíhá voličem plus a mínus na panelu DCCD, hned pod kolečkem SI Drive. Mapy můžeš samozřejmě měnit kdykoli za jízdy. Navolenou mapu poznáš tak, že koukneš na displej, který indikuje svornost DCCD na budíkách. Čárka úplně dole reprezentuje mapu číslo 1 (suchý asfalt rychlý) a čárka úplně nahoře, ve tvém případě ikonka LOCK reprezentuje mapu číslo 6 (mapa na blbnutí).

Jak je složitá instalace DCCD jednotky? Zvládnu sám a doma?

Je zcela samozřejmé, že když si zakoupíš jednotku, ať už přímo od nás SubaruSTI.cz nebo od Ing. Pavla Skácela, že ti ji i nainstalujeme. Pokud se ti však nebude chtít k nám do Ostravy nebo do Kroměříže k Pavlovi, pevně věříme, že jednotku sám dokážeš nainstalovat.

Kdo všechno s touto jednotkou jezdi?

Každý z nás viděl asi videa Kena Blocka s jeho STÍčkem. Věř nebo ne, ale Ken používá právě jednotku DCU, která vznikla v Kroměříži na Pavlově stole. Je to málo? Co třeba takový Travis Pastrana, či samotný Colin McRae. Ano i ti měli tuto jednotku v autě. Z české špičky můžeme jmenovat Vaška Kopáčka nebo Vojtu Štajfa. S jednotkou jezdí spousty profíku jak v rally tak na kopci, spousta amatéru jak v hobby, tak běžném provozu. A v neposlední řadě všechna naše auta jezdí s touto jednotkou.

Jak jednotku nastavit a nakalibrovat?

Prvně je vždy potřeba nastavit tzv. virtuální nulu. Ideální stav je po zapojení jednotky se s vozem kousek rozjed a nastavit volant opravdu tak, aby auto jelo rovně. Neznamená, že je rovně volant, že jsou kola rovno.

Nyní vypní motor, otoč klíček do polohy 1, posuň volant trošku doleva a trošku doprava a vraŤ na původní místo. Poté 7 sekund podrž tlačítko AUTO/MANUAL na panelu DCCD. Na displeji se rozblíká indikace DCCD. Tzn. že máš správně nastaveno.

POZOR! Vždy, když bouchneš kolem o patník, vyměníš kola za jiná, vyměníš pneumatiky atp... je potřeba tuto virtuální nulu nastavit. V případě, že nula nebude nastavena korektně, nebude jednotka pracovat správně a bude diferenciál zamykat, tak jak my nechceme.

Pokud máme nastavenou virtuální nulu, přejdeme do nastavení čidel na plynovém pedálu a na tlakovém čidle brzd.

Takže stiskni a drž tlačítko AUTO/MANUAL a současně nastartuj auto. Na budíkách uvidíš jak přeblikávají znaménka plus a mínus. Tzn. že se ti povedlo dostat se do módu pro učení jednotky. Nyní při nastartovaném autě šlápní vší silou na pedál plynu tak, až si auto parkrát odplivne. Poté co spadnou otáčky šlápní plnou silou na pedál brzd.

Nyní motor vypni a auto opět nastartuj běžným zpusobem. Ujisti se, že je ruční brzda odbržděná a jednotka je přepnutá do AUTO režimu (vybraná mapa). Funkčnost čidel a jednotky poznáš, když se rozjedeš, že na budíku bude indikátor DCCD růst a padat (od 1. do 6. čárky). U brzd bude situace stejná.

Pokud vše funguje, dle výše napsaného, zkus ještě zatáhnout ruční brzdu. Ta by měla diferák odpojit. Správnou funkčnost poznáš tak, že na displeji DCCD se zobrazí pouze jedna čárka.

Co mám dělat když DCCD v autě nemám, ale moc ho chci?

Záleží jaký modelový rok auta máš. Do 6ti kvaltových skříní od roku 2001 se dá DCCD diferenciál domontovat. Do 5ti kvaltových skříní je proces trošku složitější, jelikož diferáky již nejsou tak lehce dostupné.

Jelikož jsme oficiálním dealerem těchto jednotek, můžeš je zakoupit u nás na tomto odkaze.


Subaru děláme srdcem a spokojení subaráci jsou toho důkazem


Nacházíš se zde

  • Hlavní strana>
  • Víme jak naučit tvoje Subaru brzdit a zatáčet díky DCCD!

Instagram