Vzhled karoserie
Karoserie všech 3 porovnávaných modelů je stejná a liší se pouze drobnými detaily, pomineme-li na první pohled rozdílný čumák. V případě, že již máš koupenou káru a vzhled auta tě omrzel, není žádný problém čumák přeskládat. Vždy se mění blatníky vč. plastových podběhů, kapota s maskou, světla, nárazník a tzv. horní čelo chladičové stěny. Ofejsliftování šikovný karosář zvládne za jeden pracovní den. Není problém přeskládat model 2002 na model 2006 nebo třeba 2006 na model 2003. Je to jenom na tobě. Jedna z důležitých funkčních změn se týká předních světlometů. Na modelu 2006 – 2007 jsou poprvé u Imprezy STI dodány xenonové lampy. Všechny 3 rezy mají rozdílné zadní lampy a díky tomu, že reza z roku 2002 nemá výřez na brzdovku má i jiný zadní nárazník – pod lampou rovný. Reza 2006 má zase na rozdíl od 2003 zadní plastové nadblatníčky, které se protahují až do zadního nárazníku. Taktéž se liší boční prahy, kdy 2006 má prahy krásně stočené do vrtule. Každá z Impréz je něčím pro někoho sexy. Jedna má bojový vzhled, druhá je zase modernější. Je na tobě, v čem budeš jezdit. Případná rána o strom na čumák tě může posunout zase někam dál.
EJ20 vs. EJ25
Nejčastější otázka, kterou si položí všichni, jenž si chtějí ostré STIčko koupit. Ze zkušenosti motorářů i majitelů Subárek víme, že motor EJ20 je spolehlivější. Má menší vrtání, a tak nám na válci zbylo trochu „masa“, kdežto EJ25 blok má píst o větším průměru a z onoho masa v bloku, bylo trochu materiálu ubráno. Prostor válce se tak více zahřívá. Dále se u motoru s označením EJ25 často setkáváme se zapečenými pístními kruhy. Na druhou stranu má motor EJ25 o půl litr větší objem. Díky tomu umí turbo roztočit mnohem dříve a vytáhnout z motoru mnohem větší krouťák. Když sériové turbo nahradíme dvoukomorovým turbem z modelu STI Spec C (VF36/VF37) je nástup turba neskutečný. Motor s vyšším objemem má taky na rozdíl od staršího enginu natáčecí nejen sací, ale i výfukovou vačku. Od roku 2006 do tohoto motoru dávají japončíci ještě větší olejové čerpadlo shodné s verzí STI Spec C. Nelze říct, který motor je lepší nebo horší. Je na každém z nás, jestli bude preferovat spolehlivost nebo větší sériový výkon a krouťák. Oba z motorů v Imprezách jezdí od roku 2001, resp. 2006, a mají mnohdy najeto 10-15 let, proto pokud budou v sériovém stavu, je velká pravděpodobnost, že se potkáme s ojnicí z bloku a my osobně, když ti budu prodávat kované díly.
Transmise a řízení
Předpokládám, že auto budeš používat jako prase, tzn. honit ho v Sosnové, Mýtě, v Bělé, na sněhu, v dírách apod... proto je dobré zvolit model 2006, jenž má z výroby silnější poloosy než starší sestry (bráchové? Nevím...). Ty zadní velice rády praskají. Bohužel se ruku v ruce nese změna rozteče kol, kdy stará rozteč 5x100 je nahrazena více japonskou 5x114.3. Evropská rozteč 5x100 je mnohem rozšířenější a v případě problému (defekt na závodech atd...) jednodušeji nahraditelná. Tuto rozteč jezdí taky starší oktávie, golfy atp... Když budeme pokračovat dále, má model 2006 taktéž hrubší kardán. To bych však nebral jako důležitou věc. Mnohem důležitější mi přijde, že řízení z modelu 2006 je o trochu tlustší než řízení 2004 a tak lze do něj přeskládat ostré řízení, které má pak pouhé 2 otáčky. V starších řízeních tato přestavba moc nefunguje. Nejzásadnějším rozdílem v převodovce je centrální diferenciál DCCD, který v předešlých verzích chybí a ve verzích novějších (od roku 2008) už není tak dobrý. Auto, díky instalaci jednotky řízení trakce od Ing. Pavla Skácela, můžeme mnohem lépe nastavit a posunout ták dál.
Porovnání jednotlivých modelů
Subaru Impreza WRX STI 2001-2002
- motor EJ20 (1994ccm)
- turbo IHI VF30
- výkon 195kw / 265ps / 343nm
- mechanická škrtící klapka
- natáčecí sací vačka
- viskózní mezinápravový diferenciál
- tenčí hřeben řízení (24mm)
- rozteč kol 5x100
- nejvyšší rychlost 238km/h
Subaru Impreza WRX STI 2003-2005
- motor EJ20
- turbo IHI VF34
- výkon 195kw / 265ps / 343nm
- mechanická škrtící klapka
- natáčecí sací vačka
- stejné parametry jako předešlý model
- nejvyšší rychlost 244km/h
Subaru Impreza WRX STI přelom roku 2005
- motor EJ20
- turbo IHI VF35
- výkon 195kw / 265ps / 343nm
- natáčecí sací vačka
- mechanická škrtící klapka
- programovatelný DCCD mezinápravový diferenciál
- hrubší hřeben řízení než u předešlých modelů (26mm)
- silnější/hrubší kardánová hřídel
- silnější/hrubší zadní poloosy a větší vnější klouby
- čerpadlo v převodovce
- rozteč kol 5x114.3
- nejvyšší rychlost 244km/h
Subaru Impreza WRX STI 2006-2007
- motor EJ25
- turbo IHI VF43
- výkon 206kw / 280ps / 392nm
- natáčecí sací i výfuková vačka
- elektrická škrtící klapka
- DCCD mezinápravový diferenciál
- hrubší hřeben řízení než u předešlých modelů (26mm)
- silnější/hrubší kardánová hřídel
- silnější/hrubší zadní poloosy a větší vnější klouby
- čerpadlo na převodovce
- rozteč kol 5x114.3
- čidlo teploty oleje zadního diferenciálu
- moderní vzhled přístrojové desky budíků
- nadkřídlo zadního okna
- zadní plastové lemy
- nejvyšší rychlost 255km/h
Impreza bez kompromisu
2002 IMPREZA S202 STI – vyrobeno v limitované edici 400 ks
2003 IMPREZA WRX STi Type RA Spec C
2004 IMPREZA S203 - vyrobeno v limitované edici 555 ks
2005 IMPREZA S204 - vyrobeno v limitované edici 600 ks
2006 IMPREZA WRX STI spec C Type RA-R - vyrobeno v limitované edici 300 ks
Tímto článkem nechci nikomu říkat co je a co není lepší, chci ať si sám uděláš obrázek a zvolíš případné výhody a nevýhody.