• cs
  • en
0
  • cs
  • en

Chci dvoulitr nebo dvouapůlku? Chci STI 2001, 2003 nebo 2006?

Již od začátku budeme kalkulovat s tím, že budeme výkon našeho Subárka zvyšovat a auto zlepšovat. Naší milovanou Imprezku taky budeme pěkně týrat. Pojďme tedy společně porovnat jednotlivé verze.

Vzhled karoserie

Karoserie všech 3 porovnávaných modelů je stejná a liší se pouze drobnými detaily, pomineme-li na první pohled rozdílný čumák. V případě, že již máš koupenou káru a vzhled auta tě omrzel, není žádný problém čumák přeskládat. Vždy se mění blatníky vč. plastových podběhů, kapota s maskou, světla, nárazník a tzv. horní čelo chladičové stěny. Ofejsliftování šikovný karosář zvládne za jeden pracovní den. Není problém přeskládat model 2002 na model 2006 nebo třeba 2006 na model 2003. Je to jenom na tobě. Jedna z důležitých funkčních změn se týká předních světlometů. Na modelu 2006 – 2007 jsou poprvé u Imprezy STI dodány xenonové lampy. Všechny 3 rezy mají rozdílné zadní lampy a díky tomu, že reza z roku 2002 nemá výřez na brzdovku má i jiný zadní nárazník – pod lampou rovný. Reza 2006 má zase na rozdíl od 2003 zadní plastové nadblatníčky, které se protahují až do zadního nárazníku. Taktéž se liší boční prahy, kdy 2006 má prahy krásně stočené do vrtule. Každá z Impréz je něčím pro někoho sexy. Jedna má bojový vzhled, druhá je zase modernější. Je na tobě, v čem budeš jezdit. Případná rána o strom na čumák tě může posunout zase někam dál.

EJ20 vs. EJ25

Nejčastější otázka, kterou si položí všichni, jenž si chtějí ostré STIčko koupit. Ze zkušenosti motorářů i majitelů Subárek víme, že motor EJ20 je spolehlivější. Má menší vrtání, a tak nám na válci zbylo trochu „masa“, kdežto EJ25 blok má píst o větším průměru a z onoho masa v bloku, bylo trochu materiálu ubráno. Prostor válce se tak více zahřívá. Dále se u motoru s označením EJ25 často setkáváme se zapečenými pístními kruhy. Na druhou stranu má motor EJ25 o půl litr větší objem. Díky tomu umí turbo roztočit mnohem dříve a vytáhnout z motoru mnohem větší krouťák. Když sériové turbo nahradíme dvoukomorovým turbem z modelu STI Spec C (VF36/VF37) je nástup turba neskutečný. Motor s vyšším objemem má taky na rozdíl od staršího enginu natáčecí nejen sací, ale i výfukovou vačku. Od roku 2006 do tohoto motoru dávají japončíci ještě větší olejové čerpadlo shodné s verzí STI Spec C. Nelze říct, který motor je lepší nebo horší. Je na každém z nás, jestli bude preferovat spolehlivost nebo větší sériový výkon a krouťák. Oba z motorů v Imprezách jezdí od roku 2001, resp. 2006, a mají mnohdy najeto 10-15 let, proto pokud budou v sériovém stavu, je velká pravděpodobnost, že se potkáme s ojnicí z bloku a my osobně, když ti budu prodávat kované díly.

Transmise a řízení

Předpokládám, že auto budeš používat jako prase, tzn. honit ho v Sosnové, Mýtě, v Bělé, na sněhu, v dírách apod... proto je dobré zvolit model 2006, jenž má z výroby silnější poloosy než starší sestry (bráchové? Nevím...). Ty zadní velice rády praskají. Bohužel se ruku v ruce nese změna rozteče kol, kdy stará rozteč 5x100 je nahrazena více japonskou 5x114.3. Evropská rozteč 5x100 je mnohem rozšířenější a v případě problému (defekt na závodech atd...) jednodušeji nahraditelná. Tuto rozteč jezdí taky starší oktávie, golfy atp... Když budeme pokračovat dále, má model 2006 taktéž hrubší kardán. To bych však nebral jako důležitou věc. Mnohem důležitější mi přijde, že řízení z modelu 2006 je o trochu tlustší než řízení 2004 a tak lze do něj přeskládat ostré řízení, které má pak pouhé 2 otáčky. V starších řízeních tato přestavba moc nefunguje. Nejzásadnějším rozdílem v převodovce je centrální diferenciál DCCD, který v předešlých verzích chybí a ve verzích novějších (od roku 2008) už není tak dobrý. Auto, díky instalaci jednotky řízení trakce od Ing. Pavla Skácela, můžeme mnohem lépe nastavit a posunout ták dál.

Porovnání jednotlivých modelů
 

Subaru Impreza WRX STI 2001-2002

- motor EJ20 (1994ccm)
- turbo IHI VF30
- výkon 195kw / 265ps / 343nm
- mechanická škrtící klapka
- natáčecí sací vačka
- viskózní mezinápravový diferenciál
- tenčí hřeben řízení (24mm)
- rozteč kol 5x100
- nejvyšší rychlost 238km/h

Subaru Impreza WRX STI 2003-2005

- motor EJ20
- turbo IHI VF34
- výkon 195kw / 265ps / 343nm
- mechanická škrtící klapka
- natáčecí sací vačka
- stejné parametry jako předešlý model
- nejvyšší rychlost 244km/h

Subaru Impreza WRX STI přelom roku 2005

- motor EJ20
- turbo IHI VF35
- výkon 195kw / 265ps / 343nm
- natáčecí sací vačka
- mechanická škrtící klapka
- programovatelný DCCD mezinápravový diferenciál
- hrubší hřeben řízení než u předešlých modelů (26mm)
- silnější/hrubší kardánová hřídel
- silnější/hrubší zadní poloosy a větší vnější klouby
- čerpadlo v převodovce
- rozteč kol 5x114.3
- nejvyšší rychlost 244km/h

Subaru Impreza WRX STI 2006-2007

- motor EJ25
- turbo IHI VF43
- výkon 206kw / 280ps / 392nm
- natáčecí sací i výfuková vačka
- elektrická škrtící klapka
- DCCD mezinápravový diferenciál
- hrubší hřeben řízení než u předešlých modelů (26mm)
- silnější/hrubší kardánová hřídel
- silnější/hrubší zadní poloosy a větší vnější klouby
- čerpadlo na převodovce
- rozteč kol 5x114.3
- čidlo teploty oleje zadního diferenciálu
- moderní vzhled přístrojové desky budíků
- nadkřídlo zadního okna
- zadní plastové lemy
- nejvyšší rychlost 255km/h

Impreza bez kompromisu

2002 IMPREZA S202 STI – vyrobeno v limitované edici 400 ks
2003 IMPREZA WRX STi Type RA Spec C
2004 IMPREZA S203 - vyrobeno v limitované edici 555 ks
2005 IMPREZA S204 - vyrobeno v limitované edici 600 ks
2006 IMPREZA WRX STI spec C Type RA-R - vyrobeno v limitované edici 300 ks

Tímto článkem nechci nikomu říkat co je a co není lepší, chci ať si sám uděláš obrázek a zvolíš případné výhody a nevýhody.


Subaru děláme srdcem a spokojení subaráci jsou toho důkazem

Děkuji za pomoc s výběrem dárku pro mého manžela a naší Toyku. Jana

Chlapi, moc díky za ručku a malé brzdy. Honza Pánka, Yaris GR 2020

Konečně někdo, kdo má na Yardu vše potřebné... Petr, Yaris GR

Kola sedly jako prdel na hrnec. Arcastingy tomu autu opravdu sluší. Díky p. Eliáš, Levorg

Z celého srdce děkuji za pomoc s dieslovýma věcma na boxera. Obdivuji Vaší skladovou dostupnost a hlavně znalosti. Ještě jednou upřímně díky. p.Kadlec, Legacy Boxer Diesel

Jsem neskutečně šťastný, jede to šíleně. Kuba, Impreza STI 2016

Nechápu jak to děláte... objednáno v pátek 17:40 a v sobotu ráno PPL doručilo... Honza Legacy Spec B

Díky za rychlost i v této těžké době. Petr, Liberec

Díky za Borga, Pectla a support... Josef, EVO 9

Nikde jsem nemohl sehnat větší kotouče do posledního modelu 2018. Nevěřil jsem, když mi kluci poslali fotku kotoučů Performance Friction, kde měli 8 sad... díky Petr, STI 2018

Nevěřil jsem, že Forestra ještě oživíme. Cena opravy v Subaru byla mimo naše možnosti. Jsem rád, že jsem potkal kluky ze subarusti.cz Karel, Forestr Boxer Diesel

Díky za vše! Honza, Beroun

Ráda bych Vám z celého srdce poděkovala při řešení našich problémů se zlomenou motorovou klikou. V konečném důsledku, když jsme spočítali náklady na opravu jsme u Vás ušetřili 94 000,- korun oproti Subaru v Praze. Martina Urbánková, Outback

Neskutečná trpělivost a znalosti v oboru. Málem jsem vezl naší dízlovou imprezu na vrakoviště. Díky ještě jednou.   Stanislav, Nová Paka

Umřel nám náš Festr v dízlu a situaci jsem řešil s českým Subaru. NEŘEŠITELNÉ! Jsem neskutečně rád, že jsem narazil na kluky ze Subaru STI. Moc díky Petr z Varů. Petr K., Forester Diesel

Přístup kluků absolutně skvělý. Auto brzdí, jede, zatáčí. No mám radost jako z nového STI před léty. 400koní byla moje vnitřní meta. Díky Jáchym Novák, Nova Paka, STI 2013

Exkluzivní podpora skvělá rychlost dodání zboží. Děkuji Rosťo Miloš Malchr, STI 2015

6 cívek a 4 lambady, díky...   Jonáš, H6

Díky za spojku, už mám nazbrojeno na zimu!   Ota, Impreza WRX 2009

Neznám nikoho ve střední Evropě, kdo má skladem Okada Projects cívky. Doporučuji! Petr K., Subaru BRZ

Řešil jsem dlouho problém s CEL problémem na cívce u mého BRZ. Nečekal jsem, že koupím u kluků origo cívku za půlku než v Subaru. Doporučuji. Jenda, Subaru BRZ

Díky chlapi, konečně mi BRZ brzdí! Kamil, Subaru BRZ

Na BRZ snad nemá nikdo nic skladem, až jsem narazil na shop plný STI dílů. Druhý den jsem již brzdil a chlubil se na Facebooku. Martin, BRZ

Fouklo mi těsnění pod palicema na EJ25 :( díky klukům ze subarusti.cz jsem se nakontaktoval na perfektní Subaru servis. Dnes už mám i vykováno :D Parádní přístup. Martin Krobs, WRX STI 2011

Poptal jsem ve 23:30 večer e-mailem HKS výfuk na Levorga, i když nebyl v nabídce eshopu. Za 4 dny jsme jej už montovali na dílně. Perfektní přístup a poradenství. Snad nonstop podpora.   Tomáš, Levorg

Bohužel i mě potkal zaklepaný motor a v první chvíli jsem si vůbec nevěděl rady. S panem Rosťou jsem trávil na telefonu a whatsappu asi 100hodin. Obdivuji jeho trpělivost. Doporučuji. Michal Janotka, STI 2008

Děkuji subarusti.cz za porno! Filip, Forester Turbo

Konečně to trochu jede a STI hotové a to díky pánům Daněk&Fejfar. Skvělá práce a mockrát děkuji i 4turbo.pl Pepa, STI 2006

Rád bych poděkoval subarusti.cz za skvěle odvedenou práci. Díl downpipe pasoval naprosto přesně, přestože jsem byl předtím informován u jiných obchodníků, že tento díl na autě je ještě třeba doupravit. Josef, STI 2006

Konečně mám vyřešený svoje Bremba. Velké díky patří SubaruSTI.cz, vážně nelituji. Zbyněk, Legacy SpecB

Když Vám tohle příjde poštou, znamená to jediné... Odešlo Vám hafo peněz. Díky za skvělej servis a poradenství. Michal, Impreza WRX 2004

Díky moc, obrovská spokojenost. Subarusti.cz doporučuji. Jirka, WRX 2006

Moc děkuji! - velmi vstřícné jednání - perfektní přístup - rychlost vyřízení - znalosti Subaru bezmezné - poradenství na výbornou. Lukáš, VW Bus

Moja skusenosť MAXIMALNE SPOKOJNÁ !!! Možem len a len doporučiť! Ohromná skusenost so Subaru. Marko Holyday

Doporučuji! Ochota, kvalita, výborné ceny a skvělé věci. Lucka M.

Mozem len odporucit rychle dodanie pomoc a ochota poradit FuGas

Za seba mozem len odporucit.kupoval som kotuce,dosky atd.Super komunikacia,cena a ochota poradit.Lukáš Mihalik

Rychlé jednání, odeslani baliku a především kvalita produktů. Jan Sanny, WRX 2003

Výborná komunikace s prodejcem i po koupi zboží a ujištění, že je vše OK. Dále dobrá cena a osobní přístup jsou hlavní důvody proč bych obchod doporučil i ostatním. Jirka, Subaru Impreza WRX

Výborná komunikace, super cena a super osobní přístup. Jarda, Subaru Impreza WRX STI 2008

Děkuji za férové jednání a férové vyřízení reklamace. Kyslík, Subaru Impreza RA

Nárazník je v super stavu. Stoprocentně se ještě ozvu a opravdu smekám před ochotou. Lukáš K, Subaru Impreza WRX STI 2006

Rosťo, díky za info a uklidnil si mě. Jsi vážně pašák a máš u mě velikého hubana! :-DMartin, Subaru STI 2011

Mohu jen doporučit! Jednání, přístup, kvalita zboží, ochota a zkušenosti pravého Subaristy :-). Doporučí nejlepší volbu a při nejasnostech vysvětlí i pro ty méně chápavé.Dominik, Subaru GT

Naprosto profesionální přistup, komunikace bez problému. DOPORUČUJI.Karloz, Subaru GT

Naprosto profesionální přistup, komunikace bez problému. DOPORUČUJI. Lukáš, Subaru WRX

Doporučuji! Rychlé jednání a odeslání balíků. Perfektní komunikace a znalost vše okolo Subaru. Otík B., Subaru Impreza WRX 2004


Nacházíš se zde

  • Hlavní strana>
  • Chci dvoulitr nebo dvouapůlku? Chci STI 2001, 2003 nebo 2006?

Instagram