• Získej spolehlivý náskok před ostatními, díky performance dílům SubaruSTI.cz

  • Your local Subaru parts dealer!

Texts

Bojíš se propáleného pístu a zničeného motoru? Poradíme ti u koho naladit tvé milované STI!

Než napíši nějaký článek, recenzi subaráckého produktu nebo nějaký tip, jak vymazlit vaše subo, přemýšlím vždy tak, abych se článkem nikoho nedotkl. A zrovna lazení auta v českých i slovenských podmínkách je téma, které na závodech či různých Subaru srazech vyvolá vždy spoustu diskuzí. Proč to vůbec píši? Jsou ladiči a „Ladiči“. Ale nejdříve popořadě...

Kdo nebo co je EcuTek

EcuTek International Ltd. je britská společnost, zaměřující se na vývoj software do řídících jednotek Subaru, Mitsubishi, Mazdy, Nissanu atp... Tato společnost vymyslela způsob, jak tyto ECU otevřít a zpřístupnit ladičům k úpravám mapy pro jejich optimalizaci.

K tomu, abychom mohli jednoduchou cestou naše mazlíky ladit, musíme zaplatit této společnosti poplatek za vývoj a podporu, který bývá okolo 160GBP. Za tento poplatek nám EcuTek zpřístupní digitální klíč, přes který do ECU vstoupíme a mapu upravíme. Proč píšu jednoduchou cestou? Jsou samozřejmě i různé softwary jiných společností, ale ty bohužel ladičovi nenabídnou takovou technickou podporu.

Jak to myslím? Představte si, že ECU ladíte pomocí EcuTek licence. Auto padá stále do nouzáku a ladič si neví už pomalu rady co s tím. Začínáte se v duchu modlit, ať peníze nepadnou do kanálu a ať to není nic závažného. Zde přichází ta technická podpora. Ladič celý problém zdokumentuje a zašle se všemy logy do EcuTeku, kde ve valné většině případů, ochotně poradí o jakou se jedná chybu a jak ji případně softwarově vyřešit. Musíme si uvědomit, že čas ladiče na dynu (válcové brzdě) je drahý a nikdo nemá čas laborovat a diagnostikovat problémy vašeho suba.

Často si v inzercích můžete všimnout „licence ecutek zaplacena“. Což je pro vás velkou výhodou. Málem bych zapomněl. Ecutekem lze upravovat ECU sériových vozů Subaru Impreza WRX STI od roku 2001 do teď. Majitelé dříve vyrobených kočárů si musí poradit jinak, o tom v dalším článků.

Co by na autě mělo být upraveno dříve než pojedeš ladit?

Bavíme se o tom, že jedeme upravit mapu seriového auta, které bude sloužit k dennímu ježdění, nikoli k závodním – racingovým účelům.

Abychom zajistili stálou dodávku paliva do motoru a ochránili motor před chudou směsí, je vhodné dát novou a hlavně silnější palivovou pumpu. Nejčastěji se dává palivová pumpa Walbro 255 nebo Deatchwerks DW300. Stará pumpa by určitě nějak fungovala, ale po 15ti letém škrcení ve tvé réze si myslím, že už nebude mít 100 % výkonu.

Dalším z nedílných kroků je vyřazení katalýzatorů – brzdy výfukových plynů výměnou za volně průchozí první díl výfuku – downpipe. Tyto volně průchozí výfuky se vyrábějí o průměru 2.5“ a 3“. V zásadě je úplně jedno, jaký průměr do tvého auta zvolíš. Čím tenčí průměr výfukové soustavy, tím níže je položený kroutící moment motoru. Rally suba mají místo laufu trubku od topení, Subárka na kopec a okruhy zase mívají komín.

A teď konečně přichází moje: „ladiči a Ladiči“

Jak poznáš dobrého ladiče? Od koho si nechat zoptimalizovat mapu tak, abych se nespálil? Sorry, aby mi nespálil motor. To jsou nejčastější otázky všech, nejen nových majitelů Subaru. Nejlepší zřejmě bude, když popíšu svůj příběh. Jak jsem postupoval a proč jsem tak postupoval a samozřejmě, kam až jsem se dostal.

Vladimír Nowák – ProTurbo s.r.o.

Můj příběh začíná u Vladimíra Nowáka – ProTurbo s.r.o. Láďu jsem našel díky inzerátům na sportovnichvozech.cz, kde jsem často vídal, že nabízená subárka mají motor či jednotku upravenou právě od Ládi Nowáka. Jelikož auta servisuje a ladí 7km ode mě, jel jsem se svým prvním Subaru přímo za ním, konkrétně jsem mu vezl stříbrné STI 2003 ve dvoulitrovém provedení.

Do auta jsme společnými silami postavili kovaný dvoulitrový close-deck, který jsme nafoukli twinscrollovým turbem VF37. Mapa se ladila na cestě, jak já říkám od stromu ke stromu. Auto jelo pocitově velice pěkně, jen jsem cítil, že auto ve spektru kolem 4-5000 ot. nejede na 100%. Bohužel Láďa nemá brzdu, tak jsme výkon nikdy nebrzdili. Můj odhad však byl, že výkon Terezky je okolo 300 koní. Tuto myšlenku opírám o to, že kamarád s odbžděným EVO9 na 350ps mi dával na každém sprintu dost zabrat o několik délek.

Kde se nachází

  • - Frýdek – Místek, dobrá dojezdová vzdálenost od Zlína či Vsetína

Výhody

  • - umí ladit Subárka od roku výroby 95
  • - ladí ECU Haltech a Ecutek
  • - má zkušenosti jak se sériovými motory, tak s kovanými
  • - dělá standardní servis všech Subaru

Nevýhody

  • - nemá válcovou brzdu ke změření výkonu
  • - jeho auta nejezdí žádné velké závody, ladí spíše auta denního provozu
  • - horší domluva

David Komárek - Komvet s.r.o.

Jelikož jsme začali Terezku stavět se závodníma ambicema, chtěl jsem výkon motoru posunout někam dál. Proto jsem oslovil Davida Komárka z Komvet s.r.o. s prosbou o dodání většího turba. Zhruba po 10ti minutách co mě David poslouchal, mi doporučil větší turbo. Ruku v ruce jsme domluvili i lazení. Turbo TD05-18G fouká na 75-80% výkonu turba, abychom motor zbytečně netrápili. Na dynu jsme naměřili 350ps/550nm, což mi na dvoulitr přišel jako velice dobrý výsledek. Zde doporučím ladit auto nejen závodníkům, ale i nadšencům, kteří chtěji opravdu kvalitní výsledek.

Kde se nachází

  • - Okříšky u Třebíče, dobrá dojezdová vzdálenost od Brna či Prahy

Výhody

  • - vlastní válcová brzda
  • - co se domluví, to platí
  • - ladí ECU Motec, EDM, Ecutek
  • - velká produkce závodních motorů (ročně +-50 motorů STI a EVO)
  • - mistři republiky v závodech do vrchu v několika skupinách
  • - široká špička závodníků v ČR a SK zde jezdí ladit motor
  • - široký záběr, nejen na Subaru a Mitsubishi
  • - dělá i standardní servis

Nevýhody

  • - neladí Subaru s ECU starší 2001

Hajsel Motorsport

Nedávno se na české Subaru scéně objevili mladí kluci z Hajsel Motorsport. Kluky bych charakterizoval jako velice šikovné a 101% nadšené do úpravy vozů Subaru. Jak jsem již zmiňoval na začátku, kluci ladí v alternativním software mimo EcuTek, díky čemuž umí naladit i různé fíčury navíc, jako startovací program Launch Control, AntiLag systém nebo rotační volnoběh. Tyto funkce EcuTek nenabízí a lze je zapnout pouze v závodních jednotkách. Zde doporučím ladit auto všem nadšencům a hobby závodníkům. Vůbec bych se nebál, že kluci nepoužívají EcuTek, naopak si myslím, že ušetřených 160GBP za licenci může dobře posloužit právě na nákup výfuku a palivové pumpy.

Kde se nachází

  • - Praha

Výhody

  • - velice průbojný přístup
  • - kvalitní servis a ochota
  • - co se domluví, to platí
  • - umí naladit na sériové jednotce ALS, LC a rotační volnoběh
  • - ladí v alternativní SW, což oproti konkurenci zlevňuje kompletní cenu lazení

Nevýhody

  • - nemají válcovou brzdu ke změření výkonu
  • - jejich auta nejezdí žádné velké závody, ladí spíše auta denního provozu

 

Mick Kehl

Dalším významným jménem mezi ladiči v ČR byl Mick Kehl. Proč píšu byl? Mick, jak ho všichni znají, již delší dobu nepůsobí na území Evropy, proto spolupráce s ním již nepřipadá v úvahu.

Na jeké hodnoty se můžeme dostat?

U stíček od roku 2001 do 2005, tedy s dvoulitrovým motorem EJ20 se po těchto úpravách můžeme dostat na výkon 330ps / 470nm. U aut od roku 2006 s dvouapůllitrovým motorem EJ25 se hodnoty můžou navýšit až na 340ps / 500nm.

Podle čeho tedy vybrat správného ladiče?

Když to řeknu úplně jednoduše. Podívám se do výsledků různých automobilových soutěží a budu hledat nejvýš postavené auto reprezentující mojí značku a zjístim, kdo toto auto ladil. Dále bych chtěl vědět, že auto bude ladit člověk, který mi může říct hodnoty výkonu před a po lazení, tzn měl by mít válcovou brzdu. A do třetice, by tento ladič měl disponovat i zkušenosti ze servisu daného vozu , nikoli pouze lazením.

Tyto 4 ladiče jsem si vybral proto, protože mám s nimi přímou zkušenost. Výjma Micka jsou všichni 3 mojí dobří kamarádi a obchodní partneři. Nechci nikomu říkat kdo je a kdo není lepší, pouze subjektivně napsat názor a zkušenost s lazením svého auta.

V případě, že máte zájem o navýšení výkonu u jednoho z výše vzpomínaných partnerů, neváhejte nás kontaktovat a získejte tak individuální zvýhodněnou cenu díky SubaruSTI.cz.

Subaru děláme srdcem a spokojení subaráci jsou toho důkazem!

Doporučuji! Rychlé jednání a odeslání balíků. Perfektní komunikace a znalost vše okolo Subaru.
Lukáš Subaru WRX
Naprosto profesionální přistup, komunikace bez problému. DOPORUČUJI.
Karloz Subaru GT
Mohu jen doporučit! Jednání, přístup, kvalita zboží, ochota a zkušenosti pravého Subaristy :-) Doporučí nejlepší volbu a při nejasnostech vysvětlí i pro ty méně chápavé.
Dominik Subaru GT
Rosťo, díky za info a uklidnil si mě. Jsi vážně pašák a máš u mě velikého hubana! :-D
Martin Subaru STI 2011
Nárazník je v super stavu. Stoprocentně se ještě ozvu a opravdu smekám před ochotou.
Lukáš Koťátko Subaru Impreza WRX STI 2006
Děkuji za férové jednání a férové vyřízení reklamace.
Tomáš Kysela Subaru Impreza RA
Výborná komunikace, super cena a super osobní přístup.
Jaromír Zubák Subaru Impreza WRX 2008
Výborná komunikace s prodejcem i po koupi zboží a ujištění, že je vše OK. Dále dobrá cena a osobní přístup jsou hlavní důvody proč bych obchod doporučil i ostatním.
Jirka Subaru Impreza WRX
O kontaktech a možnostech, které dokáže Rosťa zařídit ani nemluvím. Je schopný sehnat jakékoliv díly, osobní komunikace je jedním slovem PRDEL. Prostě doporučuji a do budoucna se určitě na Rosťu budu dále obracet. Jen s ním nechoďte do McDonaldu v Ostravě, lidi si budou klepat na čelo, co je to za magora...
Tomáš Smrž Subaru Forester XT
Vezmu to v jednoduchosti, nejedná se o spolupráci, ale o osobní vazbu s člověkem, který mi je ochotný vyjít vstříc s čímkoli. Prodává prvotřídní díly za rozumné ceny, co slíbí, to platí. I přes jeho velkou pracovní vytíženost byl ochotný se mi dojet podívat na auto u Ostravy, které jsem chtěl koupit. Auto prohlédl, složil mi na něj ze svých peněz zálohu. O týden později jsem si pro auto k prodejci dojel a vše bylo přesně, jak říkal.
Honza Kauer, Subaru Tábor Subaru Impreza STI 1997
Na všem, co jsme se dohodli, platilo. Zakoupil jsem velké sti brzdy, vše funguje, jak má.
Otakar Batka Subaru Impreza WRX 2004
Doporučuji! Rychlé jednání a odeslání balíků. Perfektní komunikace a znalost vše okolo Subaru.
Lukáš Subaru WRX
Naprosto profesionální přistup, komunikace bez problému. DOPORUČUJI.
Karloz Subaru GT
Mohu jen doporučit! Jednání, přístup, kvalita zboží, ochota a zkušenosti pravého Subaristy :-) Doporučí nejlepší volbu a při nejasnostech vysvětlí i pro ty méně chápavé.
Dominik Subaru GT
Rosťo, díky za info a uklidnil si mě. Jsi vážně pašák a máš u mě velikého hubana! :-D
Martin Subaru STI 2011
Nárazník je v super stavu. Stoprocentně se ještě ozvu a opravdu smekám před ochotou.
Lukáš Koťátko Subaru Impreza WRX STI 2006
Děkuji za férové jednání a férové vyřízení reklamace.
Tomáš Kysela Subaru Impreza RA
Výborná komunikace, super cena a super osobní přístup.
Jaromír Zubák Subaru Impreza WRX 2008
Výborná komunikace s prodejcem i po koupi zboží a ujištění, že je vše OK. Dále dobrá cena a osobní přístup jsou hlavní důvody proč bych obchod doporučil i ostatním.
Jirka Subaru Impreza WRX
O kontaktech a možnostech, které dokáže Rosťa zařídit ani nemluvím. Je schopný sehnat jakékoliv díly, osobní komunikace je jedním slovem PRDEL. Prostě doporučuji a do budoucna se určitě na Rosťu budu dále obracet. Jen s ním nechoďte do McDonaldu v Ostravě, lidi si budou klepat na čelo, co je to za magora...
Tomáš Smrž Subaru Forester XT
Vezmu to v jednoduchosti, nejedná se o spolupráci, ale o osobní vazbu s člověkem, který mi je ochotný vyjít vstříc s čímkoli. Prodává prvotřídní díly za rozumné ceny, co slíbí, to platí. I přes jeho velkou pracovní vytíženost byl ochotný se mi dojet podívat na auto u Ostravy, které jsem chtěl koupit. Auto prohlédl, složil mi na něj ze svých peněz zálohu. O týden později jsem si pro auto k prodejci dojel a vše bylo přesně, jak říkal.
Honza Kauer, Subaru Tábor Subaru Impreza STI 1997
Na všem, co jsme se dohodli, platilo. Zakoupil jsem velké sti brzdy, vše funguje, jak má.
Otakar Batka Subaru Impreza WRX 2004
Doporučuji! Rychlé jednání a odeslání balíků. Perfektní komunikace a znalost vše okolo Subaru.
Lukáš Subaru WRX
Naprosto profesionální přistup, komunikace bez problému. DOPORUČUJI.
Karloz Subaru GT
Mohu jen doporučit! Jednání, přístup, kvalita zboží, ochota a zkušenosti pravého Subaristy :-) Doporučí nejlepší volbu a při nejasnostech vysvětlí i pro ty méně chápavé.
Dominik Subaru GT
Rosťo, díky za info a uklidnil si mě. Jsi vážně pašák a máš u mě velikého hubana! :-D
Martin Subaru STI 2011
Nárazník je v super stavu. Stoprocentně se ještě ozvu a opravdu smekám před ochotou.
Lukáš Koťátko Subaru Impreza WRX STI 2006
Děkuji za férové jednání a férové vyřízení reklamace.
Tomáš Kysela Subaru Impreza RA
Výborná komunikace, super cena a super osobní přístup.
Jaromír Zubák Subaru Impreza WRX 2008
Výborná komunikace s prodejcem i po koupi zboží a ujištění, že je vše OK. Dále dobrá cena a osobní přístup jsou hlavní důvody proč bych obchod doporučil i ostatním.
Jirka Subaru Impreza WRX
O kontaktech a možnostech, které dokáže Rosťa zařídit ani nemluvím. Je schopný sehnat jakékoliv díly, osobní komunikace je jedním slovem PRDEL. Prostě doporučuji a do budoucna se určitě na Rosťu budu dále obracet. Jen s ním nechoďte do McDonaldu v Ostravě, lidi si budou klepat na čelo, co je to za magora...
Tomáš Smrž Subaru Forester XT
Vezmu to v jednoduchosti, nejedná se o spolupráci, ale o osobní vazbu s člověkem, který mi je ochotný vyjít vstříc s čímkoli. Prodává prvotřídní díly za rozumné ceny, co slíbí, to platí. I přes jeho velkou pracovní vytíženost byl ochotný se mi dojet podívat na auto u Ostravy, které jsem chtěl koupit. Auto prohlédl, složil mi na něj ze svých peněz zálohu. O týden později jsem si pro auto k prodejci dojel a vše bylo přesně, jak říkal.
Honza Kauer, Subaru Tábor Subaru Impreza STI 1997
Na všem, co jsme se dohodli, platilo. Zakoupil jsem velké sti brzdy, vše funguje, jak má.
Otakar Batka Subaru Impreza WRX 2004
Doporučuji! Rychlé jednání a odeslání balíků. Perfektní komunikace a znalost vše okolo Subaru.
Lukáš Subaru WRX
Naprosto profesionální přistup, komunikace bez problému. DOPORUČUJI.
Karloz Subaru GT
Mohu jen doporučit! Jednání, přístup, kvalita zboží, ochota a zkušenosti pravého Subaristy :-) Doporučí nejlepší volbu a při nejasnostech vysvětlí i pro ty méně chápavé.
Dominik Subaru GT
Rosťo, díky za info a uklidnil si mě. Jsi vážně pašák a máš u mě velikého hubana! :-D
Martin Subaru STI 2011
Nárazník je v super stavu. Stoprocentně se ještě ozvu a opravdu smekám před ochotou.
Lukáš Koťátko Subaru Impreza WRX STI 2006
Děkuji za férové jednání a férové vyřízení reklamace.
Tomáš Kysela Subaru Impreza RA
Výborná komunikace, super cena a super osobní přístup.
Jaromír Zubák Subaru Impreza WRX 2008
Výborná komunikace s prodejcem i po koupi zboží a ujištění, že je vše OK. Dále dobrá cena a osobní přístup jsou hlavní důvody proč bych obchod doporučil i ostatním.
Jirka Subaru Impreza WRX
O kontaktech a možnostech, které dokáže Rosťa zařídit ani nemluvím. Je schopný sehnat jakékoliv díly, osobní komunikace je jedním slovem PRDEL. Prostě doporučuji a do budoucna se určitě na Rosťu budu dále obracet. Jen s ním nechoďte do McDonaldu v Ostravě, lidi si budou klepat na čelo, co je to za magora...
Tomáš Smrž Subaru Forester XT
Vezmu to v jednoduchosti, nejedná se o spolupráci, ale o osobní vazbu s člověkem, který mi je ochotný vyjít vstříc s čímkoli. Prodává prvotřídní díly za rozumné ceny, co slíbí, to platí. I přes jeho velkou pracovní vytíženost byl ochotný se mi dojet podívat na auto u Ostravy, které jsem chtěl koupit. Auto prohlédl, složil mi na něj ze svých peněz zálohu. O týden později jsem si pro auto k prodejci dojel a vše bylo přesně, jak říkal.
Honza Kauer, Subaru Tábor Subaru Impreza STI 1997
Na všem, co jsme se dohodli, platilo. Zakoupil jsem velké sti brzdy, vše funguje, jak má.
Otakar Batka Subaru Impreza WRX 2004

Facebook

Instagram